Varje gång jag varit ut och mätt och funderat runt hur backslaget ska monteras har jag känt att jag haft en lösning som fungerar. Och varje gång har jag börjat tvivla på om konstruktionen blir den bästa. Framför allt har jag funderat över behovet av finjustering. Det blir ju en lite bökigare naturligtvis att få till någon form av gängad lösning som gör att jag kan exakt justera backslagets linjering med propelleraxeln. Den ska ju också klara att överföra kraften från propellern till motorbädd, bottenstockar och kölplanka. Bestämde mig för att försöka lösa frågan slutgiltigt.

Första halvan av kvällen ägnades dock åt att städa kölsvinet som har sett hemskt ut. Oljesanering är kanske ett bättre ord. Tyvärr har upprepade oljeläckage orsakat en del skada på borden under motorn. Skrapade, borstade och dammsög upp allt löst för att få en något trevligare miljö att jobba i (kommer att renskrapas, avfettas och linoljas senare). Resultatet – en härlig sörja av gammal flagnad blymönja, kölsvinsfärg, intorkade oljerester m.m. för transport till miljöstationen. Får erkänna att jag slarvat med rengöringen i kölsvinet eftersom jag haft renskrapningen i planeringen framöver.

Slutligen var det dags att ta tag i backslagsproblematiken. Testade lite fram och tillbaka och kom på att det kan vara en fördel att flytta fram det 50 mm så att det bakre fästet hamnar på den förliga sidan av bottenstocken istället. Eftersom backslaget smalnar av bakåt, blir det mindre att ta ur den redan försvagade bottenstocken. Manöveraxeln är flyttbar på Pentas backslag (typ RB) så jag skruvade isär den och roterade den 90 grader så manöveraxeln istället står rakt upp.

Så här kan backslaget placeras nästan utan att behöva ta bort något material från bottenstocken. Dessutom blir det lite mer utrymme mellan propelleraxelns klämkoppling och packboxen. Nackdelen är möjligen att motorn måste flyttas lite längre fram. Det sista behöver jag en exakt ritning för att se eftersom det beror på vinkelförhållandet mellan motor och backslag. Åter till ritbordet. Avslutade inne en liten stund med att påbörja ändringen i Designer-ritningen. Återstår dock någon timmes jobb och lite kontrollmätningar i båten.