Började med att demontera knäet på styrbordsidan. I och med det är punkterna 1-4 avklarade i aktivitetsplanen. För att få en ide om hur det kommer att bli så småningom plockade jag in en av de rostfria tankarna som ska monteras i aktern och ställde upp på styrbordssidan tillsammans med det aktre skottet. Ser inte ut att bli något utrymmesproblem i alla fall. Tankarna borde egentligen monteras midskepps p.g.a. vikten men där gör jag ett avsteg eftersom jag vill använda utrymmet mellan styrpulpeten och ruffskottet till annat på båda sidor (pentry, förvaring etc.). Större vikt i aktern gör ju att båten gärna ser lite baktung i vattnet och eftersom flytkraften är störst midskepps hänger den också lätt ner sig i akterskeppet. Blir kattryggad som man brukar säga… Den stora anledningen är att kölplankan försvagas rejält i höjd med propelleraxelns utgång vilket skapar en ”brytpunkt”. Obalansen i vattnet kan jag kompensera med barlast i fören med större vikt som största nackdel. Det andra problemet kan bli svårare att lösa… funderar på det.
Påbörjade impregnering av bottenstockarna med 50/50 balsamterpentin/rå linolja vilket jag kommer att fortsätta med tills de inte suger mer.